Fra Espedalen til Bingsbu og Ruten

Utsiktstur i flott fjellterreng med Jotunheimen som bakgrunn.

Høstlig utsikt mot Verket og Jotunheimen
Høstlig utsikt fra Sprenhøa mot Verket og Jotunheimen. Foto Ivar Helleberg

Denne turen som går til Sprenpiggen og gjerne videre til Bingsbu og Ruten, starter ved nedlagte Espedalen handel. Følg Seterheimvegen 700 m til sti som tar av til høyre (skiltet). Etter ca. 150 m krysser stien en liten bekk (vanligvis enkel å passere). Derfra bratt opp gjennom skogen rett fram forbi stikryss til Snuruhaugen og opp til en setervei som følges 100 m før stien tar av rett fram i en skarp sving på vegen. Her åpner det seg snart en fin utsikt sørover dalen.

På toppen av bakken (Fallbakken) passeres bekken fra Grimstjønna. Den er vanligvis lett å krysse. Ca. 400 m mot nordvest herfra tar stien av svakt til venstre fra stien til Sprentjønnin og Svarttjønnin (skiltet). Etter ytterligere ca. 700 m må Sprena, bekken fra Sprentjønnin, krysses. Ved høy vannføring kan det være litt utfordrende og kreve vading eller hopping på steiner. Derfra går stien til venstre opp på en liten topp (1096 moh) med storslagen utsikt mot Espedalsvannet, Verket, Breisjøen og fjellene i vest.

Klikk på bildet for å se større utgave
Nils Bølien maler siste merke, rett nedenfor Sprenpiggen. Foto: Ivar Helleberg

Videre går turen langs fjellryggen over Sprenhøa og videre mot Sprenpiggen, fram til stien fra Bingsbu til Sprenpiggen like nedenfor toppen. Hele vegen er det mulig å nyte den fine utsikten.

Fra Sprena til stikrysset ved Sprenpiggen er stien merket med røde merker og til dels med små varder.
Derfra er toppen på Sprenpiggen vel verd en liten avstikker før turen fortsetter ned til Bingsbu og eventuelt videre opp på Ruten.

Stien til Ruten tar av fra stien mellom Bingsbu og Dalseter 100 m vestover fra Bingsbu og følger langs fjellryggen oppover i nordlig retning før den svinger i øst-nordøstlig retning mot toppen.

Turen tilbake kan legges på vestsiden av Sprentjønnin. Se beskrivelse. Alternativt kan turen legges bortom Svartjønnin (det er skiltet derfra til Megrund).