Tur om Svarttjønna til Bingsbua

Ikke den korteste ruta til Bingsbua, men fin tur i lettgått og vakkert fjellterreng.

Turen starter ved nedlagte Espedalen handel. Følg Seterheimvegen 700 m til sti som tar av opp til høyre (skiltet). Etter ca. 150 m krysser stien en liten bekk (vanligvis enkel å passere). Derfra bratt opp gjennom skogen rett fram forbi stikryss til Snuruhaugen til en seterveg som følges 100 m før stien tar av rett fram i en skarp sving på vegen. Her åpner det seg snart en fin utsikt sørover dalen.

På toppen av bakken (Fallbakken) flater terrenget ut. Der passeres bekken fra Grimstjønna, som vanligvis er lett å krysse.

Klikk på bildet for større versjon
Sprenpiggen og Ruten med Lange Sprentjønna i forgrunnen. Foto: Ivar Helleberg

Turen innover fortsetter i fint terreng med litt småvokst bjørkeskog. Ved stikrysset ca. 400 m nordvest for Fallbakken skal du ta av til høyre. Stien til venstre går via Sprenhøa til Bingsbua).

Følg skiltingen videre mot Svarttjønna, etter en drøy kilometer passeres et nytt stikryss. Hold til høyre. (Stien til venstre går via Sprentjønnin til Bingsbua). Videre derfra går stien i lett terreng mot nordøst på sør- og østsida av Lange Sprentjønnin fram til Øvre Svarttjønna. På enkelte strekninger kan stien være litt fuktig.

Klikk for større bilde
Innløpet til Øvre Svarttjønna,
Foto: Ivar Helleberg

Bekken som renner ned i Svarttjønna er vanligvis grei å krysse på steiner. Ved bekken er det en fin rasteplass. Både Sprentjønnin, Svarttjønna og Bingstjønna byr på gode muligheter for å prøve fiskestanga.

Videre i nordlig retning kommer du inn på en kraftig sti mellom Bingsbua og Børkdalen. Her er det skiltet mot Bingsbua og tilbake til Megrund. (Går du fra Bingsbua til Megrund så vær ekstra oppmerksom på merkingen ca. 100 m etter skiltet, der skal du svinge til høyre ned mot Svarttjønna). Fra skiltet fortsetter stien gjennom lett og vakkert fjellterreng fram til Bingsbua. Undervegs passeres Rundetjønna med muligheter for fiske også der. Turen tilbake kan legges på vestsida av Sprentjønnin (lettest) eller om den flotte utsiktsturen over Sprenpiggen og Sprenhøa.

Megrund til Fallbakken1,9 kmOpp 260 m
Fallbakken til Svarttjønna3,9 kmOpp 130 m, ned 30 m
Svarttjønna til Bingsbua3,1 kmOpp 80 m, ned 20 m
Samlet: Megrund – Bingsbua8,9 kmOpp 470 m, ned 50 m
Nøkkelinformasjon for turen (avstander og høydemeter en veg)
Klikk for større bilde
Svarttjønna. Muligheter for fisk.