Trivelig sti langs Sprentjønnin

Tur i lett og fint fjellterreng til Bingsbu

Klikk for større bilde
Merket sti langs Sprentjønnin.
Foto: Ivar Helleberg

Turen starter ved nedlagte Espedalen handel. Følg Seterheimvegen 700 m til sti som tar av opp til høyre (skiltet). Etter ca. 150 m krysser stien en liten bekk (vanligvis enkel å passere). Derfra bratt opp gjennom skogen rett fram forbi stikryss til Snuruhaugen til en seterveg som følges 100 m før stien tar av rett fram i en skarp sving på vegen. Her åpner det seg snart en fin utsikt sørover dalen.

På toppen av bakken (Fallbakken) flater terrenget ut. Der passeres bekken fra Grimstjønna, som vanligvis er lett å krysse. Turen innover fortsetter i fint terreng med litt småvokst bjørkeskog. Ved stikrysset ca. 400 m nordvest for Fallbakken skal du ta av til høyre. Stien til venstre går via Sprenhøa til Bingsbua). Følg skiltingen videre mot Sprentjønnin, etter en drøy kilometer passeres et nytt stikryss. Hold til venstre. (Stien til høyre går via Svarttjønna til Bingsbua).

Stien som tidligere var ganske gjengrodd ble ryddet for einer, vier og dvergbjørk i 2017 og er nå en fin tur som er enkel å gå hele veien fram til Bingsbu. Dette er den letteste ruta dit og omtrent like lang som ruta over Sprenhøa.

Langs Store Sprentjønna er det flere fine rasteplasser med muligheter for å prøve fiskestanga. Fiskemuligheter kan det også være i Sprena, bekken som renner ut av Sprentjønnin.

Klikk for større bilde
Stien langs Sprentjønnin. Ruten i bakgrunnen.
Foto: Ivar Helleberg

Fra Store Sprentjønna går stien over en liten rygg øst for Sprenpiggen før den svinger vestover mot Bingstjønna og Bingsbua. Tilbake kan du velge den flotte utsiktsturen over Sprenpiggen og Sprenhøa, eller bortom Svarttjønnin (det er skiltet derfra til Megrund). Begge turene er beskrevet fra Megrund til Bingsbua. Følg stien fra Bingsbua på sørsida av Bingstjønna. Hold til høyre i krysset der stien tar av opp mot Sprenpiggen hvis du vil gå den vegen, eller fortsett bort til neste stiskille der det er skiltet til venstre til Megrund om Svarttjønna og til høyre til Megrund om Sprentjønnin.

Megrund til Fallbakken1,9 kmOpp 260 m
Fallbakken til Sprentjønnin2,5 kmOpp 130 m, ned 10 m
Sprentjønnin til Bingsbua2,3 kmOpp 60 m, ned 20 m
Samlet: Megrund – Bingsbua6,7 kmOpp 450 m, ned 30 m
Nøkkelinformasjon for turen (avstander og høydemeter en veg)