Da Espedalsveien kom

Espedalen fikk ikke vei før i 1951. Odd Arild Stubberud har studert gamle dokumenter og funnet spennende stoff og mange bilder knyttet til veibyggingen.

Veien ble den offisielt åpnet 24 juni 1951, av ingen ringere enn statsråd og sjef for Samferdselsdepartementet Nils Langhelle. I talen sin framhevet statsråden at det effektivt hadde tatt knapt 8 måneder å bygge veien, og at han var imponert over hvor lave kostnadene var. Åpningen ble feiret med stor fest med 2500 frammøtte på Verket. Festen ble avsluttet med fanfarer og en kraftig salutt- så også de gamle Espedølene som ikke kunne være med på festen skulle kunne høre hva som foregikk gjennom kammersvinduene sine.

Før veien kom var det bare stier, eller kuråk, langs begge sider av Espedalsvannet. Om sommeren gikk det meste av trafikken med båt (se artikkel om Ormen Lange) og om vinteren gikk folk på ski, eller kjørte med hest og slede på isen. Espedølene hadde søkt om vei allerede rundt 1890, altså mer enn 60 år før veien kom, uten resultat. Det var derfor en stor dag da de tre kommunene Gausdal, Sør-Fron og Nord-Fron, støttet av Gausdal bilselskap, bestemte seg for å bygge vei gjennom dalen.

Arbeidet ble ledet av firmaet Kraabøl & co fra Østre Gausdal, og ble organisert i to lag. Ett som startet på Strand, i sørenden av vannet, og ett som startet i nordenden, ved Kampfossen. Lagene var delt i to skift, slik at arbeidet kunne pågå hele dagen.

Espedølene kunne lage båter, men bulldoserne som ble brukt til å bygge veien, kom langveis fra. Bulldoseren som laget i sør brukte, en Caterpillar D7, hadde vært med ved landgangen i Normandie, som markerte slutten på 2. verdenskrig. Laget i nord hadde en tilsvarende bulldoser, Caterpillar D6, med ukjent opphav, i tillegg en gravemaskin på belter, en Tatra fra Tsjekkoslovakia, og to lastebiler, en gammel tysk krigsbil av merke Dodge og en Chevrolet.

Odd forteller om Olav Åmodt som hadde sin første jobb med å bygge Espedalsvegen som gravemaskinsjåfør hos Kraabøl & co. Begynnerlønna var 2 kroner i timen, men steg til 3 kroner etter noen måneder, og Olav hadde 8000 kroner til gode da han hentet sluttoppgjøret.

Det store gjennombruddet på veien kom en dag høsten 1950. Da møttes bulldoseren fra sør og bulldoseren fra nord like nord for Verksodden. Selv om det gjenstod arbeid med grusing, var veien et faktum.

For hele Odd Arild Stubberuds historie og bilder av veibyggingen, se:

Last ned artikkelen (PDF) her:  Espedalsvegen

Bla i artikkelen her:

https://www.calameo.com/read/0056519683fbc379d81e9

 

Share

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.