Topptur til Gråhøa om to av gruvene i Espedalen

Høstlig utsikt fra Evansgruva (Storgruva) mot Espedalen og Jotunheimen.
Foto: Ivar Helleberg

Utgangspunktet for denne turen er Svingen (på den gamle malmvegen) ca. 300 meter nedenfor Evansgruva. Svingen kan nås via gode stier fra Strand, Stubberud eller Malmvegen fra rv. 255.

Nils Bølien merker ruta ovenfor Jørstadgruva på vei til Gråhøa.

Følg det gamle Børkdalsråket fra Svingen og ca. 500 m i østlig retning. Rett etter kryssing av en liten bekk tar det av en nymerket sti til venstre. Stien er svak men merkingen gjør at den skal være lett å følge. Ruta fører via Jørstadgruva opp til toppen av Gråhøa.  Ovenfor Jørstadgruva er det ikke synlig sti, vær derfor nøye med å følge merkingen som består av rød maling på steiner og små varder.

Rett ovenfor Jørstadgruva er det en kampestein som er kløyvd i to deler. For «buldreinteresserte» er denne steinen vesentlig lettere å klatre opp på enn «Per Dala«.

Videre opp til toppen følger ruta delvis gressbunn, men også delvis noe steinete underlag.

Ned fra Gråhøa mot sør-vest og sør er det brattere og særlig i det øverste partiet er det mer steinur.

På grunn av bratthet og ur kan det være et godt valg å gå ruta opp via Evansgruva og ned om Jørstadgruva.

Kampestein ved Jørstadgruva, sett ovenfra.
Foto: Ivar Helleberg
Kampestein ved Jørstadgruva, sett nedenfra.